072-5669116

Stappenplan: Hoe houd je personeel gemotiveerd?

Jij bent natuurlijk tot op het bot gemotiveerd om een succes te maken van je eigen onderneming. Maar voor je personeel ligt dat toch iets anders. Een gemotiveerde werknemer zet net even dat stapje extra, dus dat is precies wat je wilt. Maar hoe zorg je ervoor dat je personeel gemotiveerd is en blijft? Lees ons stappenplan eens op je gemak door.

De eerste stap: neem de juiste mensen aan

Het begint eigenlijk al bij het sollicitatiegesprek. Vraag niet alleen naar iemands kennis en ervaring, maar ook naar zijn of haar normen en waarden. Wij laten sollicitanten en zogenaamde ACT meting doen. Daar komt een persoonlijkheidsprofiel uit. Zo kunnen we zien of de nieuwe medewerker past bij onze organisatie en ons team. Ook voor de sollicitant is zoiets heel waardevol, want het helpt hem of haar de juiste plek te vinden. Niets is zo demotiverend als op de verkeerde plek zitten. Neem je toch iemand aan die eigenlijk niet past? Dan vertrekt hij of zij vaak binnen een jaar of doet schade aan de sfeer in jouw organisatie. Zonde!

Stap twee: zorg voor begeleiding en beoordeling

Zorg voor een goede start. Neem nieuwe werknemers bijvoorbeeld altijd mee in jouw visie en de kernwaarden van jouw onderneming. Betrek je personeel ook bij beslissingen en geef ze de verantwoordelijkheid over een bepaald onderdeel of project. Maak vooral gebruik van de input en kennis van je personeel, dan voelen ze zich gewaardeerd!

Door samen persoonlijke en zakelijke doelen te stellen heb je iets om naar toe te werken. Zorg wel dat je regelmatig vinger aan de pols houdt. Zit iemand nog op de juiste plek of is er bijsturing nodig? Voer dus niet één keer per jaar een beoordelingsgesprek, maar houd bijvoorbeeld elke maand een 10-minutengesprek. Zo voorkom je dat doelen uit het zicht raken of ergernissen zich opstapelen.  

Stap drie: toon interesse en openheid

Alles moet bespreekbaar zijn. Wil een werknemer bijvoorbeeld één dag in de week zijn kind van school kunnen halen? Kijk dan naar de mogelijkheden. Het is ook helemaal niet gek om gewoon eens te vragen: ”Hoe kunnen wij jou aan ons binden?” Dat kan van alles zijn: een auto van de zaak, flexibele werktijden, een opleiding.

En verwacht je betrokkenheid van je personeel? Geef dan zelf het goede voorbeeld! Plan ruimte in om te sparren over een bepaald project, maar vraag ook of ze een lekker weekend hebben gehad of hoe het gaat met een ziek kind. Dat kost je misschien tijd en moeite, maar is het dubbel en dwars waard.

Stap vier: voorkomen en begeleiden van ziekteverzuim

Heb je personeel, dan krijg je vroeg of laat te maken met ziekteverzuim. Liever laat natuurlijk, dus daarom is het voorkomen van ziekteverzuim een belangrijk onderdeel van jouw taken. De 10-minutengesprekken met jouw personeel zijn hiervoor een belangrijke graadmeter. Merk je dat iemand minder gemotiveerd is? Bespreek waar dat aan ligt en kijk wat je kan doen. Misschien is een andere plek in de organisatie de oplossing of het volgen van een training. Denk daarbij ook eens aan personal coaching; een belangrijk instrument om (langdurig) ziekteverzuim te voorkomen!

Natuurlijk is ziekteverzuim nooit helemaal te voorkomen. Van een griepje tot een burn-out, alles is mogelijk. Het belangrijkste is in dit geval: de begeleiding. Kijk altijd naar wat een medewerker wél kan in plaats van de nadruk te leggen op wat niet kan. Misschien kan iemand (tijdelijk) vanuit huis werken of contact houden met één bepaalde collega om de binding niet te verliezen. Denk altijd in mogelijkheden en kijk wat past bij de situatie in plaats van een standaard stappenplan te volgen.

Stap vijf: een exitgesprek is goud waard

Er komt een moment dat personeel je organisatie gaat verlaten. Of dit op eigen initiatief is of niet, een exitgesprek is goud waard! Juist als iemand weg gaat, ontstaan de meest open gesprekken. Als iemand je organisatie verlaat, durft diegene vaak veel meer te vertellen over de sfeer en de onderlinge contacten. Dit is hele waardevolle informatie waar jij je voordeel mee kunt doen!

Een ondernemer is geen manager

Grote kans dat je na het lezen van dit artikel denkt: hoe ga ik dat aanpakken? Logisch. Je bent waarschijnlijk een ster in jouw vak, maar dat betekent niet automatisch dat je ook een goede personeelsmanager bent. Gelukkig valt bijna alles te leren, dus doe jezelf en je team een plezier en volg een managementtraining of laat jezelf coachen.

Valt het je zwaar en wil je je liever concentreren op waar je wél goed in bent? Schakel dan de personeelsdiensten van BG in. Van sollicitatiegesprek tot exitgesprek en alles daartussen; wij kunnen je helpen!

Pascal

Blijf op de hoogte