072-5669116

Wij smeren NIVEA, doe je mee?

Als er iets is waar wij de afgelopen jaren veel over geleerd hebben, dan is het wel over het managen van personeel. Zo bleu als we waren toen we onze eerste secretaresse aannamen, zo ervaren zijn we nu. En dan nog blijft het dagelijks een leerschool. Want niets is zó veranderlijk en fascinerend als de mens zelf!

Ik wens je veel personeel toe

Toen Pascal en ik voor ons zelf begonnen, waren we blij dat we na verloop van tijd iemand konden aannemen die ons wat taken uit handen kon nemen. Maar wat we ons toen nog niet realiseerden, is dat personeel naast gemak en gezelligheid ook lastige kwesties met zich meebrengt. In het blog Ik wens je veel personeel toe! heeft Pascal dit uitgebreid beschreven. Waar ik nu op in wil gaan is de vraag: Hoe zorg je dat de gezelligheid en verbinding overheerst en het ‘gedoe’ niet de overhand krijgt?

Iedereen op de juiste plek

Wij hebben een ontzettend fijn team bij BG accountants, maar dat is niet vanzelf gegaan. Het creëren van een goed werkend team begint bij het aannemen van personeel. Wij leggen nu de nadruk op heel andere dingen dan 15 jaar geleden. Zo kijken we bijvoorbeeld of iemand qua karakter en competenties echt een aanvulling is op ons team. Iedere kandidaat die bij ons solliciteert, laten we een ACT meting doen. Die meting legt je kernkwaliteiten en onder ontwikkelde kwaliteiten bloot, maar ook je competenties en drijfveren. Dat doen we niet als toelatingsexamen, maar om te zien of we de juiste persoon op de juiste plek zetten. Daar helpen we niet alleen onszelf mee, maar ook de kandidaat. Want niets is zo slopend als niet op je plek zitten!

Van formulier naar gevoel

Vervolgens proberen we altijd tussentijds te peilen hoe het met iedereen gaat. Dat doen we regelmatig door middel van 10 minutengesprekken en beoordelingsgesprekken. Vroeger deden we dat aan de hand van een formuliertje dat we van onze vorige werkgever hadden gekopieerd. We dachten dat we heel professioneel bezig waren, maar inmiddels is dat formulier al heel wat keren aangepast. Eigenlijk hebben we het formulier bijna niet meer nodig en vertrouwen we op onze mensenkennis en ons onderbuik gevoel.

Communicatie is een must

Met 20 man personeel, een behoorlijke werkdruk, ieder een eigen agenda en veel afspraken buiten de deur, is het wel lastig om continu een vinger aan de pols te houden. We stimuleren ons personeel daarom om zélf aan te geven wanneer er iets niet lekker loopt. Soms is dat toch een drempel en ontstaan er irritaties of frustraties. Vaak blijkt dan achteraf dat er een onuitgesproken verwachting of een miscommunicatie aan ten grondslag ligt.

We smeren NIVEA

Met zoveel verschillende persoonlijkheden in een organisatie is het natuurlijk niet zo raar dat er af en toe een miscommunicatie ontstaat. Toch proberen we dat te voorkomen door …. NIVEA te smeren! Dat heeft niks met crème te maken, maar staat voor Niet Invullen Voor Een Ander. Oftewel: vragen, communiceren en er niet vanuit gaan dat een ander ‘het wel weet’ of ‘het wel snapt’. Stel je krijgt een appje van een klant of collega met een korte boodschap. Dat kan je opvatten als kortaf, commanderend of onbeleefd. Maar misschien moest diegene het wel snel tussen twee gesprekken door laten weten omdat er anders iets mis zou gaan. Als jij meteen invult dat diegene dus nors is en je niet gewoon nagaat waarom de boodschap zo kort was, dan blijft dit tussen jullie in staan. Zo ontstaan binnen de kortste keren irritaties en oordelen.

Valkuilen en talenten

In gesprek gaan levert dus altijd iets op. Dan kan je duidelijk maken wat je bedoelt met een blik, woord, gebaar, mail of appje. Uiteraard lukt dat niet altijd. In de waan van de dag wordt het vaak vergeten. Daar maken we ons zelf ook wel eens schuldig aan, niks menselijks is ons vreemd. Maar hier mag iedereen ons gewoon op aanspreken. Graag zelfs! Zo kom je weer in je kracht te staan en blijf je niet in je valkuil stappen. Dat is dan ook precies de reden dat we bij ons personeel en onszelf de ACT-meting gebruiken. Die legt je valkuilen bloot, maar geeft ook aan waar je kracht ligt. Dat maakt veel zaken makkelijker bespreekbaar en bevordert de samenwerking.

Een oordeel over een ander zegt meer over jezelf

Naast de ACT meting, stimuleren we ons personeel om ook - net als wij zelf hebben gedaan - tijd te steken in hun persoonlijke ontwikkeling. Vaak zegt een frustratie of een oordeel over een ander namelijk meer over jezelf. Wat jou irriteert bij een ander is vaak je eigen blinde vlek of iets wat jij zelf nog meer mag ontwikkelen. Maar dat valt niet altijd mee, een beetje hulp is dan zeker welkom. Investeren in coaching en persoonlijke ontwikkeling is dus belangrijk. Want zo zorgen we ervoor dat we in verbinding blijven met elkaar én het gezellig houden. Daar wordt toch iedereen blij van?  

Joost

Blijf op de hoogte