072-5669116

Van keukentafel tot kasteel

Net als veel andere ondernemers zijn wij begonnen vanaf onze zolderkamer. Klanten ontvingen we aan de keukentafel. Een prima start, omdat we de kosten laag konden houden. Dat betekende alleen wel dat het huis altijd opgeruimd en representatief moest zijn. Al snel hadden we het thuiswerken dus wel gezien. Herkenbaar? Als je dan net als wij de stap zet om te gaan huren of kopen, geven wij je alvast een goede raad: bezint eer gij begint!

Flexibel huren

Op de startersdag van de Kamer van Koophandel kwamen we een ondernemer tegen die kantoorruimte verhuurde per maand. Ideaal, want bij de meeste bedrijfslocaties moet je je meteen voor 5 jaar vastleggen. Een goede regeling op het perfecte moment. Want we wilden een secretaresse aannemen en die zet je niet op je zolderkamertje. Zo kwamen we terecht op de Boendalestraat in Alkmaar, boven de Lidl.

Het kwam op ons pad

Het werkte prima voor ons op de Boendalestraat, maar na een klein jaar wilden we uitbreiden qua personeel en hadden we behoefte aan een vergaderruimte. Het kantoor naast ons kwam vrij, dus dat hebben we er toen bij gehuurd. Hetzelfde jaar nog kwam een vriend van ons met de bouwtekeningen van de Kamerlingh Onnesstraat aan. Hij vroeg of we daar een pand wilden huren dat zijn vader ging kopen. Deze kans wilden we niet aan ons voorbij laten gaan. Maar in plaats van te gaan huren, hebben we daar zelf een pand gekocht!

Ons pad werd onze valkuil   

Natuurlijk hebben we goed nagedacht voordat we onze handtekening onder het koopcontract zetten. Zo hebben we bewust gekozen voor een B-locatie en hebben we eerst een BV opgericht voordat we het pand kochten en meer personeel aannamen. Toch bleek achteraf dat we te veel afgingen op “wat er op ons pad kwam”. We hadden geen huisvestingsstrategie en dachten niet verder dan “dat is een mooi potje voor ons pensioen”.

Nooit bij stil gestaan

Het pand staat op een bedrijventerrein met units die niet direct geschikt zijn (of bestemd zijn) als kantoorruimte. Daar zijn wij niet goed over geïnformeerd door de verkopend makelaar en dat zorgde dus nog voor een staartje…. Inmiddels wordt het gedoogd, maar het feit dat dit niet in het bestemmingplan staat, heeft wel voor een paar slapeloze nachten gezorgd. Net als een aantal eigenaren die dwars lagen toen we zonnepanelen op het dak hadden geplaatst (na akkoord van de beheervereniging) en de verwarming die het helemaal niet deed. Er kwam dus veel meer kijken bij het kopen van een bedrijfspand dan we dachten. Inmiddels zijn we heel wat wijzer en geven we jou tips in ons artikel over Bedrijfs Onroerend Goed.

Verbouwen, verbouwen en nog eens verbouwen

In eerste instantie dachten we dat het pand van 200m2 veel te groot voor ons zou zijn en wilden we een deel gaan verhuren. Zo ver is het uiteindelijk nooit gekomen, want al snel breidden we zelf uit en hadden we de ruimte nodig. Dus hebben we de boel verbouwd en zelf onze intrek genomen op de bovenverdieping van het pand. Maar we groeiden zo hard dat we 2 jaar later toch al moesten rondkijken naar uitbreidingsmogelijkheden; het pand van de buren erbij? Of samen met een bevriende notaris een groot kantoorpand kopen? Gelukkig konden we een deel van de buren er bij huren en gingen we verbouwen. Muurtje eruit, deuren erin en we konden weer door.

Het pand van de buurman staat maar één keer te koop!

Ondertussen kwam het pand van de andere buurman te koop te staan. Een prachtige kans, want dat gebeurt natuurlijk maar één keer. Helaas hadden we op dat moment nog geen zekerheid over het bestemmingsplan en hebben we het laten gaan. Maar twee jaar later stond het nog steeds te koop en durfden we het wel aan! Dat betekende weer verbouwen. Deze keer hebben we het zo aangepakt dat een bevriend bedrijf een mooie beneden locatie bij ons huren. Zo konden we de kosten een beetje drukken, want al dat verbouwen haal je er natuurlijk niet uit.

Slim rekenen

Inmiddels waren we wel wat wijzer geworden. Dus toen we op het punt kwamen dat we wéér uit ons jasje groeiden, gingen we niet halsoverkop verder met kopen of verbouwen. Tijdens een strategisch overleg hebben we alle toekomstperspectieven naast elkaar gelegd en kreeg Pascal een ingeving. De digitalisering had zijn intrede gedaan en dus werd ons archief steeds kleiner. Ook onze bureaus (die berekend waren op een heleboel opengeslagen orders) konden wel een slagje kleiner. En wat bleek? Met die aanpassingen konden er makkelijk een paar bureaus bij. Zo konden we in plaats van uitbreiden zelfs inkrimpen en dus kosten besparen!

Strategie, daar is hij weer!

Als we één ding geleerd hebben van dit hele huisvestingstraject, is het dat je niet af moet gaan op wat er op je pad komt. Zeker met huisvesting is het belangrijk om naar de lange termijn te kijken en je niet te laten meeslepen door mooie kansen. Verwacht je grote groei in de komende jaren? Ga dan huren, zo ben je veel flexibeler! Maar heb jij te maken met lastige vergunningen of wil je stabiliteit? Dan is kopen een goede optie. Alle tips lees je terug in dit artikel over BOG.

Eigen haard is goud waard

Wat betreft huisvesting hebben wij dus veel geleerd. Uiteindelijk zijn we ontzettend blij met ons huidige pand, zeker nu we energieneutraal opereren. Dat is namelijk iets waar we wél bewust een strategie in hebben gevolgd. Verder hebben we bewust gekozen voor een pand dat goed bereikbaar is, genoeg parkeerplaatsen heeft en niet de hoofdprijs kost. Al met al heeft het goed uitgepakt en kunnen wij met onze ervaring jou weer ‘op pad’ helpen!

Joost

Blijf op de hoogte