072-5669116

Eén BV is geen BV!

Als je een bedrijf begint, heb je veel om over na te denken. Je moet een ondernemersplan schrijven, de financiering regelen, maar je moet ook een ondernemingsvorm kiezen. Niet het meest inspirerende onderwerp om over na te denken, maar zeker de moeite waard om even bij stil te staan!

De meeste startende ondernemers kiezen voor een eenmanszaak. Een eenmanszaak klinkt logisch en is eenvoudig op te richten: je betaalt 50 euro voor de inschrijving bij de Kamer van Koophandel en je kunt beginnen. Zo begon het bij ons ook.

In den beginne

Nadat ik mijn baan bij KPMG had opgezegd, heb ik mij ingeschreven als eenmanszaak in het Handelsregister en daarmee was Baarda Accountants geboren. Vanaf mijn zolderkamer in Hoofddorp ging ik aan het werk. Maar al snel kwam ik tot de conclusie dat alleen ook maar alleen is. Want wat doe je dan als je op vakantie wilt? En met wie kan je overleggen bij lastige beslissingen?

Met zijn tweeën sta je sterker

Dus vroeg ik mijn ex-collega en vriend Pascal of hij het aandurfde om ook de stap te zetten naar zelfstandigheid. Dat wilde hij wel! Dus ook Pascal ging naar de Kamer van Koophandel en schreef zich in. Omdat we eerst nog wilden onderzoeken of de samenwerking zou bevallen, richtten we een kostenmaatschap op voor onze eenmanszaken. Zo konden we samenwerken onder één naam, deelden we de kosten voor telefonie, software en abonnementen, maar waren we wel verantwoordelijk voor onze eigen klanten en onze eigen omzet. Een prima manier om een samenwerking te starten!

Dit smaakt naar meer

Al snel kwamen we tot de conclusie dat we een goede match waren. We vullen elkaar aan, hebben dezelfde normen en waarden en delen dezelfde lange termijn visie. Daarom zetten we onze kostenmaatschap om in een omzetmaatschap en gingen we de omzet als gemeenschappelijke prestatie zien.

Hoe nu verder?

Gaandeweg kregen we steeds meer klanten, gingen we personeel aannemen en een pand huren. Dit zijn stappen die je niet zomaar zet als ondernemer. Behalve dat je moet nadenken over de consequenties van zo’n stap, is het ook een goed moment om stil te staan bij de rechtsvorm. Is jouw huidige rechtsvorm nog wel de meest passende?

Wij besloten om een BV op te richten. Fiscaal gezien niet direct de meest gunstige optie (zo veel verdienden we nog niet op dat moment) maar wel de optie met het minste risico. Want zodra je personeel gaat aannemen of een pand gaat huren of kopen, loop je veel meer risico. Stel dat je in een eenmanszaak een huurcontract voor 10 jaar aangaat en je winsten dalen zodanig dat je de onderneming moet staken? Dan zal je uit je privévermogen de restende jaren huur moeten betalen!

Eén BV is geen BV

Oké, dit klinkt misschien een beetje raar. Laat ik het even uitleggen: als je gaat samenwerken in een BV, is het beter om een zogenaamde BV-structuur op te richten. Hierbij heb je beiden je eigen Holding BV waarin je een management fee (het salaris dat je aan jezelf uitkeert) ontvangt.

Daarnaast heb je een werkmaatschappij BV waar de onderneming in zit. Vooraf maak je afspraken over de managementvergoeding en andere zaken die de holding in rekening brengt bij de werkmaatschappij BV. Als werkmaatschappij winst maakt, kun je dat als dividend uitkeren naar ieders holding. Dat doe je in een verhouding die je onderling afspreekt en vastlegt in het aandelenbezit.

Welke uitgaven je vervolgens doet vanuit je eigen holding is je eigen verantwoordelijkheid. Dus als je compagnon een Porsche wil kopen en jij in een oude Seat rijdt, is dat prima. Zo houd je het transparant en eerlijk. Bovendien haal je de winsten uit de werkmaatschappij, dus mocht die ooit failliet gaan, dan heb je nog een potje over in je holding.

Van EZ naar BV

De overgang van een eenmanszaak of VOF naar een BV kan op twee manieren gebeuren. Namelijk: ‘geruisloos’ of juist ‘ruisend’. Bij een ‘geruisloze’ inbreng, gaat alles over naar de BV tegen de boekwaarde. Dan hoef je niet af te rekenen met de fiscus over de stakingswinst (o.a. goodwill en overwaarde van onroerend goed). Bij een ‘ruisende’ inbreng, staak je als het ware je onderneming en betaal je belasting over de stakingswinst. Vervolgens start je een nieuwe onderneming in een BV die toevallig dezelfde eigenaar of aandeelhouder heeft. Welke de beste optie is? Dat hangt van een heleboel factoren af. We hebben inmiddels al heel wat BV’s opgericht en met onze ervaring kunnen we goed beoordelen wat in jouw situatie het beste is.

Voor eens en voor altijd?

Zit je eenmaal in een VOF, maatschap, stichting of BV? Dan betekent dat natuurlijk niet dat dit het eindstation is. Vaak wordt gedacht dat het moment om over te gaan naar een BV te maken heeft met een bepaalde winst of de grootte van een onderneming. Uit ervaring kunnen wij zeggen dat dit meestal niet de beweegreden is. Vaak is het zelfs fiscaal voordeliger om in een eenmanszaak of VOF te blijven opereren, maar is de belangrijkste reden het afdekken van je risico en gemakkelijker kunnen samenwerken.

Je kunt dus altijd veranderen van rechtsvorm. Belangrijke momenten waarop je moet overwegen of je nog de juiste rechtsvorm hebt, zijn:

  • Het huren of kopen van een pand
  • Het aannemen van personeel
  • Het aangaan of afbreken van een samenwerking
  • Snel groeiende of juist tegenvallende resultaten
  • Verkoop van de onderneming

Zo kan fiscaal soms juist interessant zijn om weer terug te gaan naar een eenmanszaak.

Wij zitten goed

Voorlopig zitten wij helemaal goed met onze BV structuur. Ik zeg met nadruk BV structuur, want wij hebben meerdere BV’s.  Wij zijn ondernemers in hart en nieren en zien vaak kansen om in een start-up te participeren of om met andere partijen samen te werken en elkaar zo te versterken. Dat soort activiteiten doen we dus ook weer in aparte BV’s. Allemaal om het risico af te dekken en de samenwerking te optimaliseren op een manier die fiscaal het meeste voordeel oplevert. We blijven wel accountants hè?

Joost

Blijf op de hoogte