072-5669116

De wind kan je niet veranderen, de stand van je zeilen wel

Corona… we kunnen het woord bijna niet meer horen, maar toch zijn we er nog lang niet vanaf. Voor veel ondernemers is dat een bittere pil. Ook wij hebben onze eigen struggles met corona. Hoog tijd dus voor een blog over onze ervaring met corona.  

Persoonlijk

Laat ik beginnen met zeggen dat we onszelf gelukkig prijzen dat het virus tot nu toe aan onze deur voorbij is gegaan. Zowel wij als onze dierbaren zijn gezond en dat is het allerbelangrijkste. Verder hebben we enorm veel respect voor alle mensen die al zo lang zo hard moeten werken, en leven we mee met mensen die psychisch of financieel in de problemen komen. Maar los daarvan, zijn we het eerlijk gezegd goed zat… Zowel Joost als ik zijn sociale mensen en missen het contact met onze familie, vrienden, collega’s en klanten ontzettend!

Saaie boel

Bij ons op kantoor, waar het normaal bruist van de activiteit, is het nu een saaie boel. Zoals overal is het kantoor bijna leeg en zitten we maar met een paar mensen, ver uit elkaar. We missen de klanten die langskomen, het ‘even langs een collega lopen’ met een vraag, de praatjes in de keuken en gewoon de bedrijvigheid om ons heen. Veel collega’s werken thuis, met wisselend succes. De één vindt het wel prettig, de ander wordt er diep ongelukkig van. Maar hard werken doen ze allemaal, zonder uitzondering.

Extra werkdruk

Dat is ook zeker nodig, met name in de eerste periode lag de werkdruk bij ons erg hoog. De eerste lockdown had enorm veel impact op onze klanten. Er was heel veel onrust, paniek en bezorgdheid. Niet alleen bij de ondernemers die hun deuren moesten sluiten, maar eigenlijk bij de hele keten. De vele vragen van klanten, de maatregelen die steeds aangepast werden en de blijvende onzekerheid, leverden ontzettend veel extra werk op. En dat terwijl veel van ons personeel thuis ook extra taken had, omdat de scholen en kinderopvang dicht waren.

Tweedeling

Onder onze klanten zagen we veel verschillende reacties ontstaan. Je zou bijna kunnen zeggen dat er een tweedeling ontstond. De één vaart er wel bij en ziet zijn omzet stijgen, of springt handig in op de ontwikkelingen door iets nieuws in de markt te zetten. Terwijl de ander noodgedwongen de deuren moet sluiten en echt in de problemen komt. Gelukkig zien we zelfs bij die ondernemers nog steeds veel positiviteit en kracht.

Tussen wal en schip

Waar wij wel veel moeite mee hebben, is om te zien dat sommige klanten tussen de wal en het schip belanden. Het kabinet doet echt wel moeite om ondernemers te steunen, maar het moet allemaal snel en dat komt de zorgvuldigheid niet ten goede. Waar het normaal gerust 2 jaar duurt om een regeling uit te werken, moet dat nu allemaal binnen een paar weken en dat is te zien in de uitwerking. Zo komen sommige ondernemers niet in aanmerking voor vergoedingen, terwijl zij er in onze ogen wel recht op hebben. Dat valt niet uit te leggen en doet pijn in ons ondernemershart!

Wat dan wel?

Natuurlijk denken wij mee met alle klanten. We proberen zo goed en zo kwaad als dat gaat de steunmaatregelen uit te leggen en toe te passen. We helpen met subsidie aanvragen, we passen de prognoses aan en vragen belastinguitstel aan. Maar daar blijft het niet bij. We bieden ook een luisterend oor en kunnen helpen bij vragen als  “Is het op dit moment slim om personeel te ontslaan of kan ik ze beter in dienst houden omdat we nog NOW krijgen?” of “Moet ik nu investeren om een afhaalservice op te zetten of levert dat alleen maar meer winstderving op?” en “Moet ik nog steeds reiskostenvergoeding uitbetalen nu mijn personeel thuis zit?“.

Eigen struggles

Aan werk voor ons dus geen gebrek, maar als kantoor hebben wij ook onze eigen struggles. Zo is het bijna niet te volgen welke nieuwe regelingen er allemaal in het leven zijn geroepen en hoe we die het beste voor onze klanten in kunnen zetten. Tegen de tijd dat we iets doorgerekend hebben, zijn de kleine lettertjes van de regel soms alweer aangepast! Ook is er vaak een ‘grijs gebied’ omdat de regelingen vrij grof zijn opgezet. Dat levert voor ons veel vragen op, waar de betreffende instanties ook niet altijd antwoord op kunnen geven. Al met al gaat daar veel tijd in zitten. Tijd die we uiteraard niet kunnen besteden aan onze normale werkzaamheden en ook niet altijd door kunnen rekenen aan de klant. Zo zorgt corona ook bij ons voor omzetverlies. Logischerwijs komen wij niet in aanmerking voor subsidie. Maar het is allesbehalve zeker dat klanten die nu veel hulp vragen, onze facturen kunnen betalen. En laten we nou juist de klanten die in betalingsnood komen, graag willen helpen… Dat zorgt dus regelmatig voor dilemma’s.

Glazen bol

Normaal gesproken kunnen wij op basis van de huidige situatie vaak een vrij goede prognose maken voor de toekomst. Maar met corona is dat een stuk lastiger. Financieel valt het meeste nog wel door te rekenen, maar sociaal en emotioneel zijn de gevolgen een stuk lastiger te overzien. Het enige dat zeker is, is dat niets vast staat. Het beste advies dat we je dan ook kunnen geven, is om mee te bewegen met de realiteit. De wind die corona heet, zal voorlopig nog wel blijven waaien. Dus pas je zeilen aan en maak er het beste van!

Pascal

Blijf op de hoogte