072-5669116

7 tips om een effectief netwerk op te bouwen

Heb jij al een flink netwerk opgebouwd of ben je niet zo’n fan van dat soort bijeenkomsten? Over netwerken bestaan veel misverstanden. We zullen er meteen één de wereld uit helpen: Netwerken is niet hetzelfde als verkopen. Verwacht dus niet dat je thuiskomt van een netwerkborrel en dat je twee nieuwe klanten gescoord hebt. Als je dat loslaat en eerst even een stapje terug doet naar de basis, kan netwerken je veel opleveren!

In de blog Netwerken- bepaal je doel kan je lezen wat het netwerken Joost en mij heeft opgeleverd. Wil jij ook effectief netwerken? We zetten 7 tips voor je op een rij.

1. Bepaal wat je doel is

Het doel van netwerken is niet altijd om nieuwe klanten te krijgen. Natuurlijk kan het je nieuwe klanten opleveren. Maar belangrijk is om eerst je doel en doelgroep te bepalen. Vaak ligt je doel al vast in je visie

. Wil je meer omzet? Wil je nieuwe klanten? Wil je een klankbord van collega-ondernemers? Wil je specialisten om je heen verzamelen? Wil je leren om jezelf te presenteren? Het kan allemaal, maar niet elke netwerkvereniging leent zich daar voor.

2. Zoek een netwerkclub die bij je past

Stap niet klakkeloos in een netwerkclub omdat je daar voor gevraagd wordt. Bepaal aan de hand van je doelen welke netwerkvereniging daar bij past. Netwerkclubs zijn er in alle soorten en maten. Van verplichte breakfast-meetings tot vrijblijvende golfclubjes. En de mensen die je er tegen komt, verschillen net zo zeer: van beginnende ZZP-ers tot CEO’s van grote bedrijven. Bedenk voor jezelf hoe vaak je samen wilt komen, welke verplichtingen daar bij komen kijken en waar jij je goed bij voelt.

Kijk ook actief op LinkedIn. Als je een duidelijke doelgroep hebt, kan je via LinkedIn opzoeken wie belangrijke functies bekleden bij bedrijven die voor jou interessant zijn. Je kunt zelfs vaak achterhalen bij welke netwerkorganisaties zij zijn aangesloten.

3. Luister en creëer vertrouwen

Best spannend om de eerste keer naar een nieuwe bijeenkomst te gaan. Maar stap niet in de valkuil om dan veel over jezelf te gaan praten. Luister goed naar je gesprekspartner, stel vragen, laat de ander vertellen. Dan hoor je vanzelf aanknopingspunten. Haak er op in als er iets ter sprake komt waar jij een oplossing voor hebt of verstand van hebt. Laat merken dat je deskundig bent en je vak verstaat, maar kom niet met een ‘verkooppraatje’. Er komt een moment dat diegene jou nodig heeft en dan heb je nu alvast een goede indruk achter gelaten!

4. Borrelen doe je in de kroeg

Het heet vaak een netwerkborrel, maar je bent niet in de kroeg! Houd meningen over lastige kwesties voor je. Laat onderwerpen als politiek, godsdienst of ethische kwesties links liggen. Natuurlijk mag een gesprek wel persoonlijk worden, maar houd het safe. Praat over je gezin, vakanties of sport. En drink ook niet zoals je in de kroeg zou doen, houd je hoofd erbij. Je bent hier om zakelijk een goede indruk te maken! 

5. Houd contact

Wissel visitekaartjes uit, maak contact via LinkedIn en knoop de volgende bijeenkomst weer een praatje aan. Als je dan nog terug kan komen op iets wat je gesprekspartner de vorige keer heeft gezegd (‘Hoe is het afgelopen met die pitch?’ of ‘Hoe was je vakantie op Corsica?’) heb je meteen een goed aanknopingspunt voor een vervolggesprek!

6. De gunfactor

Een netwerkbijeenkomst kan een heerlijk klankbord zijn van ondernemers die in hetzelfde schuitje zitten. Zo ontstaat vaak een bepaalde gunfactor. De meeste MKB-ers doen graag zaken met mede-ondernemers. Zaken doen met iemand waarmee je een klik hebt, is vaak prettiger dan met een ‘anoniem’ bedrijf. Dus heeft iemand een klant aan jou doorverwezen? Gun hem dan ook iets daarvoor terug. Kan dat niet door zelf ook een klant door te verwijzen? Vind dan een andere manier om die ondernemer een dienst te bewijzen. Zo zorg je dat er geen scheve verhoudingen ontstaan.

7. Netwerken buiten je netwerk

Netwerken doe je niet alleen in een businessclub. Kijk gewoon eens binnen een straal van 50 km rond jouw vestigingsplaats wat interessante partners kunnen zijn en probeer die te linken op LinkedIn. Of sluit je aan bij een beroepsvereniging, keurmerk of andere gevestigde naam. Ook bepaalde trainingsprogramma’s, software of testmethodes kunnen een ingang zijn waar klanten op zoeken. En zelfs op zaterdag langs de lijn bij de voetbal kan je ingangen creëren als dat beter bij jou of bij je doel past!

Joost en Pascal

Blijf op de hoogte