072-5669116

Goedkoop is duurkoop

Als starter heb je natuurlijk niet meteen bakken met geld te besteden, dus is het logisch dat je kiest voor goedkoop. Dat deden wij ook in het begin. Zo ging ik naar de Media Markt om daar mijn laptop te kopen, want dat scheelt toch al gauw ten opzichte van de grote zakelijke aanbieders. Helaas bleek al snel dat daar alleen Office Home op kon en daar had ik toch echt niet genoeg aan!

Uitbesteden of zelf doen?

Om maar even door te gaan op die computer; het installeren van alle programma’s en oplossen van storingen deden we natuurlijk ook zelf. Om maar kosten te besparen. Dat lukte aardig, maar kostte ons wel een hoop tijd, energie en frustratie. Tijd die we niet konden besteden aan ons eigen werk. Dat werd dus één van de eerste dingen die we gingen uitbesteden. Wat een goede keuze!

Dit kan ik zelf wel

We zien vaak dat ondernemers er voor kiezen om dingen zelf te doen uit kostenoverwegingen. Logisch. Zo heeft Joost zelf online arbeidsongeschiktheidsverzekeringen vergeleken en besloten om voor een goedkope te gaan. De dekking was immers bijna hetzelfde als het duurdere broertje. We hadden beter moeten weten. Want toen Joost voor langere tijd uitgeschakeld was, ondervond hij aan den lijve dat goedkoop soms duurkoop is. Zijn uitval werd mooi niet vergoed…

Schoenmaker blijf bij je leest

Dat brengt mij meteen bij de eerste tip: Schoenmaker blijf bij je leest! Zodra je het kan veroorloven, raad ik je aan experts in te schakelen voor de zaken waar je zelf niet goed in bent. Denk aan ICT, juridisch advies, personeelsdiensten en natuurlijk accountantsdiensten. Het mes snijdt dan namelijk aan twee kanten: jij houdt meer tijd over om je op je kernactiviteit te concentreren en je krijgt waardevolle adviezen of diensten die je vaak zelfs nog geld besparen!

Goedkoop is duurkoop

Onder onze klanten zien we nog te vaak gevallen van ’Goedkoop is duurkoop’. Ons advies is dan ook: Kijk niet wat iets je kost, maar wat het je oplevert! Als je zelf van internet een VOF overeenkomst plukt en daar een paar essentiële dingen in vergeet te vermelden, kan dat je een hoop geld kosten als je later toch uit elkaar gaat. Hetzelfde geldt voor het aannemen van personeel met een arbeidscontract dat je online gevonden hebt of het aanvragen van een subsidie, het doen van een foutieve aangifte of een leningsovereenkomst die niet volledig is.

Snelle groei is lastig te behappen

Zeker bij bedrijven die snel groeien, is goed advies inwinnen belangrijk. Als je inzicht hebt in je groei en strategie, dan kan je slimme keuzes maken. Bij BG betaal je misschien wat meer dan bij een administratiekantoor, maar je krijgt er ook zo veel meer voor terug. Wij begeleiden klanten bij het groeiproces, maken prognoses en denken mee in de strategie. Zo kun je veel geld besparen en vaak ook meer rendement behalen. We zien regelmatig dat het níet inhuren van advies tot slechte, korte termijn keuzes leidt en dat het wél inhuren van advies tot de juiste, lange termijn keuzes leidt.

Duur = levensduur

Waar je ook rekening mee moet houden is de levensduur. Zeker bij de aanschaf van producten of machines. Het kan een hoop geld schelen om iets tweedehands te kopen. Maar houd dan wel rekening met meer uitval, reparaties, een kortere levensduur en meestal geen (fabrieks-)garantie. Vaak betekent een duurdere aanschaf meer efficiency. Is je volledige bedrijfsvoering afhankelijk van een goed werkende machine, auto of computernetwerk? Beknibbel dan niet en ga voor kwaliteit!

Goedkoop is niet altijd duurkoop

Blijf natuurlijk wel altijd prijsbewust. Niet alles wat duur is, is ook beter. Vergelijk verschillende aanbieders, vraag meerdere offertes aan, kijk goed wat ze bieden voor dat bedrag en lees recensies of klantervaringen.  Zo hebben wij bijvoorbeeld in de beginfase kantoormeubilair van IKEA aangeschaft. Dat heeft zeker 5 jaar lang prima dienst gedaan. Na die 5 jaar hadden we meer te besteden en gingen we toch renoveren. Dus dat zouden we met de wetenschap die we nu hebben, niet anders gedaan hebben.

Investeer in jezelf

Als je overtuigd bent dat je sommige zaken beter uit kunt besteden, komt investeren in jezelf meestal op de laatste plaats. Zonde! Want elke investering in jezelf of de ontwikkeling van je bedrijf is het dubbel en dwars waard. Zo stonden wij op een gegeven moment op het punt om ons bedrijf te verkopen. We zaten “vast” in onze eigen organisatie en zagen geen uitweg meer. Gelukkig hebben we toen de keuze gemaakt om ons te laten coachen door een bedrijfscoach. Dat leverde prachtige inzichten op en heeft ons verder gebracht dan we ooit zelf hadden kunnen bedenken!

Pascal

 

Blijf op de hoogte