072-5669116

Netwerken, goede vangst of raak je verstrikt in de netten?

Door de jaren heen heb ik bij verschillende netwerkclubs gezeten. Van Jong MKB tot de BNI in Alkmaar. Al die verschillende soorten netwerkbijeenkomsten hebben me veel opgeleverd. En dan heb ik het niet alleen over nieuwe klanten!

Een netwerkclub kost vaak (veel) tijd. Daarom is het belangrijk om vooraf goed te bedenken hoeveel tijd je daarin wilt steken en wat je doel is. Dat doel hoeft namelijk niet altijd het werven van nieuwe klanten te zijn. Als je helder hebt wat jouw doelstelling is, kan je bekijken welke netwerkclub het beste daar bij past. Zo wordt netwerken - naast leuk - ook nog eens heel effectief!

Gevraagd worden

Veel mensen sluiten zich bij een netwerkclub aan doordat een collega-ondernemer ze vraagt om een keer mee te gaan. Zo ging dat bij mij ook. Vaak ging ik daar op in, maar met wisselend resultaat. Natuurlijk is het een makkelijke manier om binnen te komen. Maar als een netwerk voor een collega-ondernemer interessant is, wil dat niet automatisch zeggen dat het jou ook oplevert wat je zoekt. Bedenk dus eerst wat bij jou past.

Goed van start

Net als veel startende ondernemers was ik in de eerste jaren vooral bezig met het zoeken van nieuwe klanten. Zo stonden we met een standje op de startersdag van de Kamer van Koophandel en ik ging regelmatig naar het NON in Alkmaar waar we veel andere starters leerden kennen. Maar we hadden ook goed contact met de bank die regelmatig starters naar ons doorverwees.

Creëer een ingang

Wat ons in het begin ook veel contacten opleverde, was het feit dat wij werkten met Snelstart. Via dit software programma kwamen klanten bij ons binnen of werden naar ons doorverwezen. Wat software programma’s als Snelstart en later Twinfield of Yuki voor ons betekenden, kan voor een bloemist de aansluiting bij Fleurop zijn en voor een makelaar de aansluiting van NVM. Belangrijk is dat je een ingang creëert bij een gevestigde naam.

Veranderende behoeften

Maar op een bepaald moment waren we de starters een beetje ontgroeid. Ons klantenbestand groeide zo hard dat we na een strategische sessie onze visie hebben aangepast, zoals je kan lezen in de blog Brainstormen in een hutje op de hei. We wilden nog wel groeien, maar onze focus kwam veel meer te liggen op Samen Ondernemen. Bij deze aangepaste visie hoorde dus ook een andere netwerkvereniging.

Bepaal je doel

Wat ik gaandeweg ben gaan doen, is op een actieve manier kijken welke clubs bij ons passen. Dat kan ik alle ondernemers aanraden! Bepaal eerst je doel en doelgroep. Wil je meer omzet? Wil je nieuwe klanten? Wil je een klankbord van collega-ondernemers? Wil je leren om jezelf te presenteren? Het kan allemaal, maar niet elke netwerkvereniging leent zich daar voor. Als je een netwerkclub zoek die past bij jouw doelen, levert het je veel meer energie op en besteed je je tijd efficiënt.

Functie van netwerk

Toen wij onze visie hadden aangepast, werd het voor ons veel belangrijker om een netwerk van specialisten om ons heen te verzamelen. Wij vergelijken onszelf wel eens met de huisarts. Wij houden de gezondheid van jouw bedrijf in de gaten en kunnen je met veel “kwaaltjes” helpen. Maar heb je een jurist, een notaris, een gespecialiseerde fiscalist of een hypotheek adviseur nodig, dan is het fijn als wij je kunnen doorverwijzen naar iemand waar we vertrouwen in hebben. Door anders te gaan netwerken, hebben wij veel van deze specialisten om ons heen verzameld.

Gunfactor

Wat ik ook gemerkt heb, is dat veel MKB-ers graag zaken doen met mede-ondernemers. Dat is wat je noemt de gunfactor. Zaken doen met iemand waarmee je een klik hebt, is veel prettiger dan met een ‘anoniem’ bedrijf. Dus wil jij graag klanten van je relaties krijgen? Zorg dan dat je zelf ook mensen doorverwijst binnen je netwerk!

Wat levert het op?

Wat ik collega-ondernemers echt kan aanraden is om niet klakkeloos in een netwerkclub te stappen, maar een weloverwogen keuze te maken. Als je een club vindt die bij je past, kan het je enorm veel opleveren. Zo heb ik inmiddels een groot netwerk, wat me af en toe nieuwe klanten oplevert. Maar waar ik vooral terecht kan voor wijze raad, waarbinnen ik klanten met een gerust hart kan doorverwijzen en waar ik kan samen werken en sparren met mede-ondernemers!

Pascal

 

Joost is naast eigenaar van BG accountants, ook AA accountant. Hij doorziet relaties, brengt mensen tot elkaar en is naast een echte ondernemer ook een echte familieman!

highlight dsc08472-thumbnail.jpg

Brainstormen in een hutje op de hei...

Lees verder

Joost is naast eigenaar van BG accountants, ook AA accountant. Hij doorziet relaties, brengt mensen tot elkaar en is naast een echte ondernemer ook een echte familieman!

highlight dsc08839-thumb.jpg

7 praktische tips om je missie en visie te borgen

Lees verder
highlight samen-handen.png

Zo zijn onze manieren
De kernwaarden van BG accountants

Lees verder
Blijf op de hoogte