072-5669116

Ondernemers moeten commercieel vaardig zijn: Eens!

Het simpele feit is dat je als ondernemer zelf moet zorgen dat je klanten aantrekt. Daar heb je nou eenmaal commerciële vaardigheden voor nodig. Maar er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen én manieren om dat te omzeilen.

Je hebt commercieel en commercieel

Commercieel vaardig zijn is bijna altijd nodig, maar dat kan op verschillende manieren. De ene ondernemer kletst met iedereen, belt koude leads met gemak en haalt ’s avonds in de kroeg nog een nieuwe klant binnen. De ander heeft daar meer moeite mee, maar dat wil niet zeggen dat deze ondernemer niet commercieel is. Hij of zij zal het meer moeten hebben van warme leads. 

Klant als ambassadeur

Kost het jou moeite om acquisitie te doen? Zet dan je netwerk in! Breng in kaart wie potentiele klanten zijn en kijk of je een connectie kunt maken via LinkedIn, schrijf je in voor een netwerkclub die past bij jouw visie of verzin een actie waarbij klanten een bonus krijgen als ze nieuwe klanten binnenbrengen. Tevreden klanten zijn nog altijd de beste ambassadeurs. Lukt het jou om op deze manier nieuwe klanten te binden? Dan ben je óók commercieel vaardig.

Zo kan het ook

Is jouw omzet niet afhankelijk van jou als persoon? Bijvoorbeeld bij een webshop of restaurant? Dan is het minder belangrijk om commercieel vaardig te zijn. In zo’n geval kan je ook een marketing bureau inzetten of leads ‘kopen’. Als je groeit kan je natuurlijk ook personeel aannemen met meer commercieel talent dat de sales voor jou doet. Maar in eerste instantie mag je toch meestal zelf aan de bak en wie weet ga je het nog leuk vinden ook!

Blijf op de hoogte