072-5669116

Vakantieregeling zieke werknemers

Sinds 2012 geldt er een nieuwe vakantieregeling voor zieke werknemers. Omdat die nog niet bij iedereen bekend is, toch even een update:

Sinds 2012 maakt de wet geen onderscheid meer tussen het opbouwen van vakantiedagen tijdens of buiten ziekte. Op grond van artikel 7:634 BW bouw je als werknemer (ziek of niet ziek) vakantiedagen op over de volledige duur van je arbeidsovereenkomst, dus over de hele periode dat je recht hebt op loon. Omdat je tijdens ziekte volledige vakantiedagen opbouwt, moet je ze ook opnemen wanneer je met vakantie gaat - ongeacht of je toch al thuis zat wegens ziekte. Een zieke werknemer die op vakantie wil gaan (en daarvoor toestemming heeft gekregen van de werkgever en een positief advies van de bedrijfsarts), zal dus vakantiedagen moeten opnemen.

Ook de werknemer die gedeeltelijk arbeidsongeschikt is, heeft recht op volledige opbouw met doorbetaling van loon (en dus niet langer alleen over het deel dat hij werkt). Maar als dezelfde werknemer op vakantie gaat, moet hij dus ook volledige vakantiedagen van 8 uur opnemen, ook al is hij nog niet volledig hersteld en werkt bijvoorbeeld nog maar 2 uur per dag.

14-02-2019

VIA Vooraf Ingevulde Aangifte inkomstenbelasting activeren

Lees verder
11-02-2019

Hoger nettoloon of valt het tegen?

Lees verder
30-01-2019

Heb je een Tesla? Zo zit het met je bijtelling!

Lees verder
Blijf op de hoogte