072-5669116

7 praktische tips om je missie en visie te borgen

Wij komen veel ondernemers tegen die vol passie werken aan hun bedrijf. Ze zijn goed in hun vak, hebben een drive en willen graag groeien. Maar de grote valkuil van iedere ondernemer is dat je verzandt in de waan van de dag en de focus op je doelen verliest. Hoe kun je er dan voor zorgen dat je jouw doelen niet uit het oog verliest? Wij geven je 7 praktische tips uit ervaring.

In mijn vorige blog: Brainstormen in een hutje op de hei….. cliché, maar wel noodzakelijk! schreef ik over het belang van strategische sessies en een goede missie en visie. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Want hoe kom je tot een goede missie en visie? En hoe zorg je ervoor dat het geen loos document wordt?

1. Plan een dag vrij en neem afstand

Hier kan ik wel een heel dik uitroepteken achter zetten. Het klinkt namelijk zo logisch en toch schiet het er vaak bij in. Je neemt je voor om het te doen, maar ineens komt toch die ene opdracht er tussendoor, je personeel wordt ziek of iets anders heeft weer prioriteit. De verleiding is dan groot om op de werkvloer te blijven. Trap niet in die valkuil, want voor je het weet ben je een jaar verder. Dus ga naar dat hutje op de hei, maak een strandwandeling, of ga toeren op je motor. Wat je ook doet, blijf niet op je werkplek!

2. Kijk met een helikopter view

Als het gelukt is om afstand te nemen, kijk dan eens rustig met een zogenaamde helikopterview naar je organisatie. Wat heb je bereikt het afgelopen jaar? Waar knelt het? Waar word je blij van? En waar wil je over 5 of 10 jaar staan?

Heb je nog geen missie of visie beschreven? Dan is dit het moment om dat te doen. Dat vergt ruimte in je hooft, dus ga er even rustig voor zitten. Zet het ook op papier. Dat hoeft geen prachtige white paper te worden, schrijf gewoon op één A-4 in je eigen woorden waar jij voor staat en waar je naar toe wilt. (Lees hier nog een keer het verschil tussen een missie en een visie.)

Heb je al een missie en visie? Check dan of je missie nog steeds volstaat en stel je visie bij als dat nodig is.

3. Maak keuzes!

Pascal zei het al in zijn blog Ondernemerschap verrijkt Durf keuzes te maken! Blijf niet aanmodderen, maar ga voor je doel. Een goede visie kan daar enorm bij helpen. Toets iedere keuze die je maakt aan je visie en het wordt veel makkelijker om beslissingen te nemen.

4. Niet groeien om te groeien

Veel beginnende ondernemers willen groeien. Daar is niks mis mee natuurlijk, maar er zit wel een addertje onder het gras. Groei je te hard? Dan moet je vaak dingen doen waar je minder goed in bent. Denk aan personeel inwerken, administratie bijhouden, managen of de dagelijkse brandjes blussen. Door al die extra werkzaamheden kom je verder van jezelf af te staan en van je vak. Vaak gaat het wringen en geeft het je geen energie meer. Dan is het de hoogste tijd om terug te gaan naar stap 1!

Een andere valkuil van te hard groeien is dat het je eigenlijk weinig oplevert. Het klinkt prachtig als je meer omzet maakt, meer personeel in dienst hebt of meer filialen kan openen. Maar levert het je uiteindelijk ook meer op? Meer omzet betekent niet automatisch meer winst of liquiditeit. Kijk daarom ook goed naar de kosten en investeringen die je moet doen. Met andere woorden; kijk naar de rentabiliteit! Dat helpt je ook weer om keuzes te maken.

5. Schoenmaker blijf bij je leest

Weet wat jouw kracht is en waar je zwaktes liggen. Je bent vast een ster in jouw vak, maar dat betekent niet automatisch dat je ook een goede personeelsmanager, administrateur of communicatiespecialist bent. Het is zonde als je in dat soort zaken veel tijd en energie moet steken, terwijl het resultaat niet optimaal is. Schakel in dat geval deskundigen in.

 Wij hebben onszelf ook afgevraagd of we nog steeds vakidioten zijn of meer ondernemers zijn geworden. Ondernemer zijn is namelijk een vak apart en niet iedere goede accountant, bloemist, jurist of monteur is ook een goede ondernemer. Wij zijn tot de conclusie gekomen dat je ondernemer genoeg moet zijn om alles zo te regelen dat jij je vak kan uitoefenen. Dan kan je doen waar je goed in bent en energie van krijgt!

6. Zorg dat je missie ingebed wordt in je organisatie

Een missie komt van binnenuit. Grote kans dat die ook deels gebaseerd is op jouw persoonlijkheid. Maar die missie moet jouw hele organisatie voelen en uitstralen. Hoe krijg je die missie nu ook tussen de oren van je personeel en hoe zorg je dat daar naar gehandeld wordt?

  • Betrek je personeel bij de missie. Leg uit waarom die zo belangrijk is voor jou. Dat begint al bij een sollicitatiegesprek. Vraag niet alleen naar ervaring of diploma’s, maar kijk of deze persoon past bij jouw waarden en normen. Werk daarom in het begin ook altijd met tijdelijke contracten. En bij twijfel: niet doen!
  • Zorg dat zaken die voor jou belangrijk zijn, ingebed zijn in de organisatie. Dat zit hem vaak in de processen. Is volledigheid belangrijk voor jou? Zorg dan voor een checklist om te kijken of iets compleet is voordat het de deur uitgaat. Vind jij nazorg van belang? Zorg dan voor een persoonlijk bedankje voor iedere klant. Wat het ook is, zorg dat het ingebed wordt in je procedures.
  • Blijf toetsen! Vraag bij evaluaties wat je klanten vinden, check bij functioneringsgesprekken of je personeel nog achter de missie staat en dan kom ik weer op punt 1; neem minstens één keer per jaar de tijd om zelf te toetsen of je missie en visie nog voldoen!

7. Iedere missie of visie is goed als hij maar bij je past!

Een missie moet van binnenuit komen, dat kan niemand anders voor jou bepalen. Een missie kan dus ook niet goed of slecht zijn. Het is pas slecht als je er geen hebt of als hij niet bij jou past. Dat geldt ook voor je visie. Vaak staat er in een visie iets over groei, maar ben jij tevreden zoals het nu gaat? Dan is dat natuurlijk ook goed. Als je er maar af en toe bij stilstaat. En je keuzes baseert op waar jij naar toe wilt en dat kan ook status quo zijn!

Samen tot de kern komen

Wat heel prettig werkt, is om je te laten begeleiden bij het opzetten van jouw missie en visie. Zeker als je alleen een onderneming runt. Heb jij moeite om tot de kern te komen? Of om onder woorden te brengen wat je missie en visie zijn? Dan raden we je aan om daar hulp bij in te schakelen. Wij hebben zelf goede ervaringen met Talitha Vrugt van Abeng. Zij kan als geen ander tot de kern komen en jou laten vertellen waar het om draait.

 Als het gaat om een goede (toekomst-) visie, denken wij ook graag met je mee. Net als Talitha luisteren wij en houden je een spiegel voor. We kunnen helpen om richting te geven, maar jij bent degene die de keuzes moet maken en aan het roer staat!

Joost

Maak een afspraak
Wij helpen je graag verder met vragen. Je kunt ons bellen op 072-5669116. Of maak een afspraak.

Afspraak maken

Het laatste nieuws in je mailbox? Meld je aan voor onze nieuwsbrief...


 
Nieuws: AVG: Wat moet je zelf aanpassen op je website? Inmiddels is de Wet AVG is een feit. Maar heb jij alle instellingen van je website en nieuwsbrief al op orde?  Lees verder
Contact opnemen Alkmaar: (072) 566 9116

Lisse: (0252) 415 841

Contact
Volgend bericht