072-5669116

Klant failliet, wat nu?

Het aantal faillissementen blijft groeien. Het eerste kwartaal van 2012 liet een groei zien van 20 procent. Deze groei is met name te merken in de transportsector en de detailhandel. Een faillissement raakt niet alleen de failliete onderneming, maar ook de toeleveranciers. Hoe zit het bijvoorbeeld met geleverde maar nog niet betaalde goederen?

De geleverde maar nog niet betaalde goederen blijven van de klant tenzij er een eigendomsvoorbehoud van kracht is. Dit voorbehoud staat vaak in de algemene voorwaarden. Zorg dus dat de klant op de hoogte is van dit voorbehoud voor je zaken doet. Is er geen eigendomsvoorbehoud, dan kan je de geleverde goederen via de curator terugvorderen. Dit is het zogenaamde recht van reclame. Het moeten roerende zaken zijn die nog niet verwerkt zijn in een ander product. Hierbij geldt een termijn van zes weken na levering of de betaaltermijn. Als laatste is er nog het retentierecht. Heb je iets in bezit van een schuldenaar, dan kan je een voorrangspositie krijgen boven de andere schuldenaren. Je kunt de goederen zelf verkopen of de curator eist de goederen op en verkoopt deze uit de failliete boedel. Na verkoop is de curator verplicht om jou als eerste te vergoeden.

Bij het recht van reclame en het retentierecht gelden specifieke voorwaarden. Laat je dus goed informeren over de te nemen stappen. En, heel belangrijk, informeer de curator tijdig over de vorderingen. Wil je op de hoogte blijven van het verloop van het faillissement? Dan kan je een openbaar verslag opvragen bij de rechtbank. De curator is namelijk niet verplicht om de schuldeisers te informeren.
 

15-02-2024

Rouwverlof is maatwerk

Lees verder
11-12-2023

Eindejaarstips 2023

Lees verder
06-12-2023

BG opent 3e vestiging in Den Helder

Lees verder
Blijf op de hoogte